poniedziałek, 4 sierpnia 2014

O sposobach badania użyteczności

   
 Użyteczność serwisów internetowych można badań na wiele sposobów. O testach z użytkownikami pisałam już w artykule Projektowanie skoncentrowane na użytkowniku, czyli o testach użyteczności. Warto rozróżnić testy z użytkownikami od testów grupowych. Testy grupowe (focusowe) przeprowadzane są z wieloma użytkownikami na temat zalążka serwisu, pomysłu. Są wykorzystywane na początku procesu tworzenia produktu, jeszcze przed projektowaniem. 
     Aby dowiedzieć się więcej o naszym serwisie można przeprowadzić wywiad z użytkownikiem czy dać mu do wypełnienia ankietę. 
     Można zastosować też technikę sortowania kart, dzięki której zaprojektowanie struktury serwisu będzie łatwiejsze. Użytkownik ma za zadanie sklasyfikowanie, pogrupowanie, powiązanie etykiet z elementami serwisu przygotowanych przez badacza.

     Można zastosować też analizę ekspercką opartą o heurystyki. Temat ten był opisywany w artykule: Analiza ekspercka, jako jeden ze sposobów badania użyteczności
   Bardzo dużo możemy się dowiedzieć analizując statystyki ruchu w serwisie. Można też przy zastosowaniu specjalistycznego sprzętu analizować  skupienia i przemieszczenia wzroku użytkownika podczas oglądania serwisu - eye-tracking. Jest to metoda bardzo kosztowna ze względu na konieczność użycia specjalistycznego sprzętu. Możemy dzięki takiemu badaniu przetestować nawigację, rozmieszczenie elementów na stronie. W efekcie uzyskamy mapy cieplne, które pokażą nam gdzie najczęściej skupiał się wzrok użytkownika (fiksacje). Nie dowiemy się natomiast w jakiej kolejności użytkownik oglądał poszczególne elementy serwisu. Aby dowiedzieć się czegoś więcej o kolejności można zastosować narzędzie zwane gaze plots. Można analizować kliknięcia (click-tracking) użytkowników. 
   Sporym źródłem informacji jest też analiza forów dyskusyjnych czy historii zgłaszanych błędów. 

Wiele z tych metod można stosować równocześnie. Niekoniecznie trzeba mieć ogromny budżet na badania z użytkownikami aby dowiedzieć się czegoś więcej o preferencjach i wymaganiach użytkowników. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz