wtorek, 2 września 2014

Aplikacje mobilne - Windows Store Apps, czyli o podstawach projektowania aplikacji Windows 8

Ikony Windows 8 - zasada Authentically digital

Po lekturze podręcznika Windows 8 Design and coding guidelines postanowiłam zebrać kilka najważniejszych tematów.
Pierwszy dotyczy tego, od czego należałoby zacząć, czyli od podstawowych zasad tworzenia dobrych aplikacji na Windowsa.

1. Bądź dumny ze swojego rzemiosła (Pride in craftsmanship)

dbaj o szczegóły, zadbaj o bezpieczeństwo, zaprojektuj nową siatkę, pamiętaj o hierarchii i symetrii, stwórz apkę dostępną dla osób z ograniczeniami (np. niewidomi)

Czyli zbiór naprawdę podstawowych zasad tworzenia czegokolwiek. Nic szczególnie odkrywczego i wyjątkowego. Wiadomym jest, że aplikacja powinna być przejrzysta, bezpieczna i dostępna.

Jak to się ma wobec tworzenia aplikacji, bardziej konkretnie?

Skup się na detalu. Przyglądaj się każdemu pikselowi.

Korzystaj z siatki systemu (grid), dzięki której uporządkujesz wszystkie elementy na stronie. Dzięki temu uporządkujesz i ułatwisz nawigację. Użytkownik będzie mógł ogarnąć aplikację jednym rzutem oka. Dodatkowo łatwiejsze będzie skalowanie aplikacji na różnych rozmiarach monitorów.

Zadbaj o rytm swojej aplikacji - pokazuj różne informacje w różny sposób. Używaj różnych rozmiarów czcionki, kolorów czcionki, odstępów, aby różne poziomy w hierarchii różniły się od siebie. Aby uzyskać rytm - rób to co wszystko konsekwentnie.


2. Bądź szybki i "płynny" (Be fast and fluid)

Generalnie chodzi tu o to aby zawsze być gotowym na działania użytkownika. Aplikacja powinna szybko reagować na interakcje użytkownika.
Płynność zaś oznacza sposób połączenia elementów aplikacji - użytkownik powinien mieć wrażenie ciągłości, kontynuacji. Należy związać wszystkie elementy aplikacji w całość jak w jedną historię. Można zastosować do tego np subtelne przejścia animacji (zachwyć użytkowników subtelnymi ruchami aplikacji).

Projektuj przede wszystkim pod dotyk (aplikacja zaprojektowana pod obsługę dotykową poradzi sobie w obsłudze za pomocą myszki i klawiatury).


3. Bądź autentyczny technologicznie (Authentically digital)

Zasada ta mówi o tym aby w pełni wykorzystywać możliwości technologii. Ale beż zagłębiania się w szczegóły - jest to zgodne z tradycyjną szkołą Bauhaus. Zasada ta stoi w opozycji do podejścia zwanego skeu­omor­fizm (skeuomorphism) propagowanego przez Appla, które polega na takim projektowaniu wyglądu przedmiotów aby jak najbardziej przypominały rzeczywistość (struktura drewna, skóry, metalu itp).
Zgodnie z zasadą autentyczności cyfrowej najważniejsza jest informacja, która nie powinna się gubić w nadmiarze szczegółów.
Nie bój się używać żywych kolorów czy pięknej typografii ale pamiętaj o umiarze i informacji.

4. Rób więcej za mniej (Do more with less)

Czyli: ograniczaj się do najważniejszych funkcjonalności aplikacji. 
Treść jest najważniejsza. Pozwól aby to ona wchodziła w interakcję z użytkownikiem a nie zbędne ozdobniki. Tak jak w powyższych zasadach: operuj kolorem, wielkością i stylem czcionki.

5. Jeden wygrywa (Win as one)

Zasada ta mówi o ujednoliceniu pracy i korzystaniu z doświadczeń użytkownika w korzystaniu z różnych platform. Opieraj się na tych doświadczeniach podczas projektowania.
Nie wyważaj już otwartych drzwi - korzystaj z wzorów, ścieżek już działających, gestów, animacji itp, do których użytkownik jest przyzwyczajony. Dzięki temu będzie miał poczucie znajomości i kontroli nad aplikacją.
Korzystaj z modeli UI.
Współpracuj z innymi aplikacjami aby uzupełniać scenariusze użycia.
Spójność to podstawowe prawo tej zasady.


1 komentarz:

  1. No i chyba aplikacje UX w oparciu o twoje wytyczne są teraz robione. Sprawdź tę tutaj. Co o niej myślisz? Jest na tyle w porządku, że warto na nią zwrócić uwagę?

    OdpowiedzUsuń