![]() |
| Ikony Windows 8 - zasada Authentically digital |
Pierwszy dotyczy tego, od czego należałoby zacząć, czyli od podstawowych zasad tworzenia dobrych aplikacji na Windowsa.
1. Bądź dumny ze swojego rzemiosła (Pride in craftsmanship)
dbaj o szczegóły, zadbaj o bezpieczeństwo, zaprojektuj nową siatkę, pamiętaj o hierarchii i symetrii, stwórz apkę dostępną dla osób z ograniczeniami (np. niewidomi)
Czyli zbiór naprawdę podstawowych zasad tworzenia czegokolwiek. Nic szczególnie odkrywczego i wyjątkowego. Wiadomym jest, że aplikacja powinna być przejrzysta, bezpieczna i dostępna.
Jak to się ma wobec tworzenia aplikacji, bardziej konkretnie?
Skup się na detalu. Przyglądaj się każdemu pikselowi.
Korzystaj z siatki systemu (grid), dzięki której uporządkujesz wszystkie elementy na stronie. Dzięki temu uporządkujesz i ułatwisz nawigację. Użytkownik będzie mógł ogarnąć aplikację jednym rzutem oka. Dodatkowo łatwiejsze będzie skalowanie aplikacji na różnych rozmiarach monitorów.
Zadbaj o rytm swojej aplikacji - pokazuj różne informacje w różny sposób. Używaj różnych rozmiarów czcionki, kolorów czcionki, odstępów, aby różne poziomy w hierarchii różniły się od siebie. Aby uzyskać rytm - rób to co wszystko konsekwentnie.
2. Bądź szybki i "płynny" (Be fast and fluid)
Generalnie chodzi tu o to aby zawsze być gotowym na działania użytkownika. Aplikacja powinna szybko reagować na interakcje użytkownika.
Płynność zaś oznacza sposób połączenia elementów aplikacji - użytkownik powinien mieć wrażenie ciągłości, kontynuacji. Należy związać wszystkie elementy aplikacji w całość jak w jedną historię. Można zastosować do tego np subtelne przejścia animacji (zachwyć użytkowników subtelnymi ruchami aplikacji).
Projektuj przede wszystkim pod dotyk (aplikacja zaprojektowana pod obsługę dotykową poradzi sobie w obsłudze za pomocą myszki i klawiatury).
3. Bądź autentyczny technologicznie (Authentically digital)
Zasada ta mówi o tym aby w pełni wykorzystywać możliwości technologii. Ale beż zagłębiania się w szczegóły - jest to zgodne z tradycyjną szkołą Bauhaus. Zasada ta stoi w opozycji do podejścia zwanego skeuomorfizm (skeuomorphism) propagowanego przez Appla, które polega na takim projektowaniu wyglądu przedmiotów aby jak najbardziej przypominały rzeczywistość (struktura drewna, skóry, metalu itp).
Zgodnie z zasadą autentyczności cyfrowej najważniejsza jest informacja, która nie powinna się gubić w nadmiarze szczegółów.
Nie bój się używać żywych kolorów czy pięknej typografii ale pamiętaj o umiarze i informacji.
4. Rób więcej za mniej (Do more with less)
Czyli: ograniczaj się do najważniejszych funkcjonalności aplikacji.
Treść jest najważniejsza. Pozwól aby to ona wchodziła w interakcję z użytkownikiem a nie zbędne ozdobniki. Tak jak w powyższych zasadach: operuj kolorem, wielkością i stylem czcionki.
5. Jeden wygrywa (Win as one)
Zasada ta mówi o ujednoliceniu pracy i korzystaniu z doświadczeń użytkownika w korzystaniu z różnych platform. Opieraj się na tych doświadczeniach podczas projektowania.
Nie wyważaj już otwartych drzwi - korzystaj z wzorów, ścieżek już działających, gestów, animacji itp, do których użytkownik jest przyzwyczajony. Dzięki temu będzie miał poczucie znajomości i kontroli nad aplikacją.
Korzystaj z modeli UI.
Współpracuj z innymi aplikacjami aby uzupełniać scenariusze użycia.
Spójność to podstawowe prawo tej zasady.

No i chyba aplikacje UX w oparciu o twoje wytyczne są teraz robione. Sprawdź tę tutaj. Co o niej myślisz? Jest na tyle w porządku, że warto na nią zwrócić uwagę?
OdpowiedzUsuń